Tuesday, July 12, 2005

ubat gemuk?


sebenarnya problem nie dah lama dah.. since aku keje.. tapi makin hari makin teruk pulak..

dulu masa aku blaja .. aku takde la kurus kering mcm sekarang nie.. tak caya tanya org2 yg kenal aku masa kat mmu dulu (especially melaka) pastu tak penah jumpe sampai skrg.. mesti nampak perbezaan tu... makin hari makin kurus..

last week aku ade seminar kat Melia Hotel.. time tu jumpe ramai sgt geng2 mmu Telekom.. bukan sorang yg tegur pasal kekurusan aku nie.. semua tanya nape kurus sangat? padahal last jumpe aku masa aku keje kat Menara Rebong last 2 years..
kalau dulu masa aku kat melaka.. takde la makan banyak.. kadang2 tu makan roti je.. agaknye sbb kuat exercise kot time tu.. hari2 kayuh beskal gi mmu (sampai ada yg gelar geng kitorang geng awek basikal).. hehehe.. pastu time tu aku byk exercise.. ada badminton.. karate.. tapi takde la kurus sangat.. time tu wanie ngan ija gelar aku juara bertahan.. (sorry yer ima time tu ko tak join lagi geng kitorang bertiga..) wanie panggil aku juara bertahan sbb kalau part mkn mesti aku yg lebih dari derang.. pastu kalau timbang berat mesti aku lagi berat dari derang.. time tu rasanya berat tertinggi aku 46... perghhhh lebih kurang beza 10 kg dari skrg..

aku perasan berat aku start turun lepas masuk cyberjaya.. agaknya time tu makan tak terjaga.. sbb food court pun tak berapa stabil.. kadang2 ok kadang2 tak ok.. padahal time tu bilik kitorang atas food court je (ground floor).. seperti biasa aku sebilik ngan ija.. wanie lak sebilik ngan ima.. bilik selang sebelah jer.. siap boleh jerit2..rindu nyer time tu... mungkin nanti aku akan letak 1 post khas mengimbas kenangan kat mmu..

bebalik ke topik asal tadi.. sekarang nie berat aku tak sampai 40.. masa ngandungkan dini hari tu boleh la merasa berat 44-46 pastu bila dah deliver turun balik seperti biasa..

aku tak kisah kalau berat aku around 40 tu.. tapi masalahnye sekang nie.. makan tak lalu.. skit jer makan.. pastu selebihnyer bagi kat hubby habiskan.. bila dah mkn skit mula la tak larat..

last week aku try beli scot emulsion.. (perisa oren).. dulu masa kat umah bujang ada gak makan scot sbb nak bagi lalu makan.. time tu berselera la skit.. nie terpaksa la aku cari scot lagi..

so saper2 ade cadangan utk tambah selera makan? atau tambah berat badan skit...atau sape2 nak derma lemak skit.. takde la jalan pun melayang takut kena tiup angin.. hehehe

11 comments on "ubat gemuk?"

Anonymous said...

waaa..masa mengandung berat naik sikit je?? bestla tu...azrin naik sampai 18kg...skang ni selepas 3 minggu deliver baru turun 11kg..ada lg 7 kg nak kene buang.ntah bejaya tah tidak :) k nita nk gemuk2 wat pe..cukupla berat skang tu..dah ok dah apa. erm..baby nyusu bdn ke? org kata kalau nyusu bdn mmg kite nyer berat susah nak naik..

catatan i am nieta on 2:19 PM said...

hehehe bukan nak gemuk2.. kak nieta nak maintain 40 so tak la meleding je.. sekarang kak nieta kurus.. tak mcm kat menara dulu.. mana gambar baby azrin? bukak la fotopages.. leh tgk gambar baby..hehe

adiksu on 8:57 AM said...

waaa nieta..ringannye no wonder org duk komen kurus.. better naikkan skit if not mesti rasa x bermaya je..btui x? tambah2 kene jaga anak ni... dini nyusu badan lagi ke? nak gemuk or tambah berat ni...makan kene jaga.. jdn skip meal.. n yg penting makanla banyak carbohidrat... above 40 is ok.. below mmg akan nampak papan la ... :)

catatan i am nieta on 2:43 PM said...

ish nak naik 40 mmg susah la..mkn tak penah skip.. mmg complete.. sarapan nasik.. lunch nasik..dinner nasik..hehe..tapi berat tak bertambah..

Anonymous said...

wahhh...

kti pulak terbalik. b4 kawin n beranak mmg tak cecahlah 40kg. mengandung 1st time naik dekat 20kg, pastu melekat jd 42 kg. mengandung lg sekali naik sikit je tp lepas bersalin dah jd 45-46 kg. kalo beranak lagi 2 alamatnya mau jd 50 lbh.

cumanya kti ni makan banyak selera. kalo kata tak selera pun, makan byk jugak (ty smah n zarid kalo tak pecaya).

you can try scott (ni pun dgr ada org cerita) or maybe makan sendayu tinggi (apalah nama dia.. tak ingat pulak - haa... syncro energy). makan carbo byk. cuma kalau makan byk tu jgn lupa exercise ok. nanti nak cantik, jd flabby pulak. kalo buleh biar cantik n fit, kan.

*suka makan tp exercise malehh*

catatan i am nieta on 11:51 AM said...

ktie, sebenarnye nieta nie lain dari org skit.. jenis badan panas.. berpeluh tangan.. dan cukup senang berpeluh tanpa exercise..kalau mcm setengah2 org kena exercise baru nak kuar peluh kan.. mcm nieta mmg Dr. kata kadar metabolisme tinggi.. sbb tu bdn susah nak naik...

y@tipruzz on 4:20 PM said...

heh akak, saya b4 kawin pon meliding, lepas kawin terus bdn naik..sronok sesgt hehe. Dulu time sek cikgu ckp high metabolisme, sbb tuh susah nak naik. Masa pregnant bdn naik sampai 68kg, saye heppy giler :p Time pantang automatic dia turun. Skang jadik 51-53kg, saye harap bdn saya takkan turun bwh 50 hehe. Akak mknla coklat ker biskut ker eskrem ker, nasi jgn dilupakan! Time tgk tv, mknla snacks, fries ker nugget ker...hush lapar la plak saye tulis nih!

catatan i am nieta on 8:42 AM said...

masalahnye yati..kak nieta nie jenis tak suka mkn cokelat..aiskrim.. sume benda2 seangkatan tu..hehehe.. pastu kalau nak mkn time tgk tv tu jgn harap la sbb bila dah mkn nasik terus kenyang.. kak nieta rasa perut kak nieta kecik kot..mkn skit dah kenyang..hehehe.. smlm timbang berat turun ke 36.. uwaaaaa

Fazliatul Ima Binti Abdul Rahman on 4:00 PM said...

nieta..ada satu lagi petua nak naikkan berat badan..sblm tido ko kene minum susu...tp jgn le minum susu yg low fat tu...

catatan i am nieta on 5:25 PM said...

alamak aku tak lalu susu...

Anonymous said...

akum kak..

saya pun dok alami prob yg sama..berat saya 35kg tinggi 150cm..
tension jugak bila org kata saya ni makin kurus..
anak saya pun 2 org..
hmm..camne erk? kalo akak dah ader improvemnt, share dgn t yer.. thanks

Archive

 

:: {^_~} catatan mama :: v1 Copyright 2008 Fashionholic Designed by Ipiet Templates Supported by Tadpole's Notez