Monday, February 5, 2007

alkisah...


fuhhhh dah 2 minggu masuk ofis.. tapi tak berkesempatan nak update blog.. nak baca blog kawan2 pun sepintas lalu je.. biasa la cuti panjang balik je ofis mcm2 kejutan menunggu.. banyak muka baru.. dan yang menyedihkan byk yg keluar dari dept ni.. termasukla best friend aku yang bakal meletak jawatan.. sedih woooooo tak tau mcm mana nak cakap.. dept aku dah jadi mcm dept baru.. ya la kalau berganti dengan muka2 baru... bukan senang nak jadi mcm dulu balik.. kena2 pulak dpt opismate yg kureng friendly.. hormat senior skit aaa...

malas nak citer pasal tu.. buat sedih dan tak semangat nak keje je.. agaknya kalau aku diberi offer sebagaimana bos kesayangan dan best friend aku tu.. mesti aku pun kuar dari sini.. memang la sini keje ok tapi kalau rakan2 sekerja dah cabut tak best la jugak nak buat keje.. ermmm siapa la bos baru aku lepas nie ek.. mintak sempoi mcm bos sekarang nie..

ermmm ape nak citer ek.. nak citer psal bersalin haritu pun mcm dah basi kot.. yer la baby pun dah 2 bulan lebih.. dah berape berat adik sekarang agaknye..daripada 2.42 kg jer sekarang dah tembam dah..hehe.. tu tgk gambar tu.. agaknye lepas nie sama besar dengan kakak je.. yer la si kakak tak kuat nyusu tak kuat makan.. adik pulak kuat menyusu...

sebut pasal menyusu.. syukur Alhamdulillah Allah kurniakan rezeki.. kali nie seperti yang aku rancang dan doa sebelum ni dimakbulkan.. buat masa sekarang memang aku belum campur dengan susu formula.. syukur.. tiap2 hari memerah dengan gigihnye.. sekurang2 dapat cover balik harga pam tu.. hehehe.. tq hubby sbb hadiahkan pam tu.. memang effective sungguh.. jauh berbeza dengan pam yang lama dulu..

tingat lagi hari ahad 26 Nov 2006... aku start sakit di rumah malam sabtu tu.. tapi sakit skit2 je.. sambil tgk cerekarama.. dah biasa dah masa dini dulu.. lagipun Dr pesan tunggu setengah jam sekali baru dtg hospital.. waktu tu sejam sekali.. siap boleh tido dulu.. esok pagi dalam kol 8 lepas sarapan baru terase sakit setengah jam sekali.. baru la kitorang bertolak.. syukur time nak gi hospital tu Dini masih tido.. lagipun memang mak mertua dengan adik2 dah ada di rumah kami time tu.. senang nak jaga si kakak time kami di hospital..

sampai di hospital dalam kol 8.00am.. syukur sangat2 sbb time tu kereta tak banyak sbb hari ahad.. sampai je aku dibawa rehat di labor room... rupa nya contraction 5cm.. sama mcm dini dulu.. nurse cakap dalam sejam ke 2 jam dah boleh bersalin.. ee bestnye.. sbb tak lama dah.. waktu tu rileks je siap boleh sembang2 telefon lagi.. tapi bila sakit menyerang memang tak boleh nak buat apa la.. tapi sekejap2 je.. pastu lama2 makin kerap...hubby suh mengucap dengan selawat banyak2.. pejam celik pejam celik dah sejam aku dlm tu... pastu bila Dr check lagi sekali.. Dr cakap contraction dah 9cm.. syukur Dr cakap serviks aku nipis.. sbb tu bukaan cepat.. walaupun kesakitan yang aku alami sekejap.. tapi sakitnya tetap sama.. tak dapat digambarkan mcm mana sakitnya nak bersalin ni.. tepat jam 9.50am aku selamat melahirkan seorang baby girl yang kami namakan Alesya Umairah.. waktu bersalin kali nie aku tak ambik apa2 ubat bantuan.. mungkin tak sempat nak ambik kot hehe.. yang bestnye waktu Dr. menyambut baby, aku sempat tgk rupa baby dengan matanya yg terbuka.. waktu tu tak dapat digambarkan mcm mana rasanya perasaan seorang ibu..

walaupun bersalin kali ni agak cepat dan mungkin boleh dikatakan mudah berbanding setengah2 ibu yang lain.. tapi aku mengalami contraction slp bersalin yang dahsyat.. orang kata kalau anak 2.. 2 hari la sakitnye.. bayangkan la contraction mcm nak bersalin tu selama 2 hari.. aduh sakitnye.. pain killer pun tak boleh lawan.. kalau kat tempat aku dipanggil sakit batu meroyan.. sakit ni tak dialami masa anak pertama.. anak kedua keatas ja yang terasa.. mak dan kakak2 aku pun memang mengalami sakit yang sama.. mungkin genetik kot.. sbb tak semua orang akan alami sakit ni.. sampai la hari ke3 baru ok.. sib baik tak demam.. yang bestnye aku takut nak bagitau Dr sbb nanti Dr tahan wad lama2... so hari kedua (Isnin) dah dapat balik.. wah cepat jugakkan.. Ahad bersalin Isnin dah boleh balik..

ermm balik umah macam mana pulak reaksi Dini.. terkejut dia... eh eh tup tup ada baby.. mula tu kejutan budaya jugak la.. semua benda dia nak ambik.. tilam baby.. bantal baby.. almaklum la tak pernah nampak sebelum ni.. yang paling best dia pun nak menyusu mcm baby gak.. tapi taknak nyusu kat mama.. nak nyusu kat papa (dia kan sayang papa).. lawak betul dini ni..

sekarang ni dah ok dah.. cuam dia tak la layan baby sangat.. asalkan tak kacau papa kesayangan dia dah la... sib baik adik pulak nak melekat dengan mama je.. jadi sorang layan kakak sorang layan adik.. lepas ni kalau nak adik lagi kena la tunggu si kakak betul2 besar boleh jaga adik2..






7 comments on "alkisah..."

Farra Da Smiley on 2:08 PM said...

kak, skang guna pam apa? dulu pam ape plak?

tahniah for the 2nd baby, kejap jek akak sakit tu ek ;) comey baby

Anonymous said...

congrats nita..sedap nama baby..su baru naik opis hr ni..coz bersalin overdue..hehe..lebih 4 hr..baby takmo kuar la...comelnyer alesya...same cam muke kakak die la..

-su-

catatan i am nieta on 3:51 PM said...

farra : sekarang pakai medela harmony.. :)

su : tq tq.. su pun congrats! baby nama ape? diharap sihat-sihat semuanya

Anonymous said...

thanks nita..baby nama nur balqis..medela harmony tu manual ker yg letrik tu? heheh

su guna medela manual jer..tp tak bleh bg fully...coz tak dpt nak wat stok byk before keje hr tu..tak sihat...hehe...tp skang ni satu hr dlm 2-4 oz baby kena minum susu tin...selebihnyer susu badan..

wokeh...slamat wat stok susu..

catatan i am nieta on 10:34 AM said...

su, sedap name baby su..samer la pakai harmony gak.. sehari 12 oz hantar kat kakak .. su pulak sehari berapa oz hantar?

Anonymous said...

sehari dlm 9-10 oz jer nita...tak dpt la nak perah byk...nipple sampai skang sakit lagik..hehehe..mase first dulu lagik la..stop susu badan mase 30 days of pantang..skang ni alhamdulillah..walaupun pedih, su still bagi jugak susu...

-su-

catatan i am nieta on 11:51 AM said...

ooo takpe su.. jom kiter ikut petua farra aiza.. makan jantung pisang banyak2..

Archive

 

:: {^_~} catatan mama :: v1 Copyright 2008 Fashionholic Designed by Ipiet Templates Supported by Tadpole's Notez