Friday, July 14, 2006

kisah bf...


kali nie aku nak bercerita kisah pengalaman dan pengetahuan yang aku kutip berkaitan bf (breastfeeding)... almaklum la dah jadi mak buyong nie..benda2 mcm nie la yang jadi semangat..hehhehe

kisah nye masa bersalinkan dini dulu.. pengetahuan aku tentang bf ni sangat la cetek... kebetulan time tu kurang lagi kawan2 yang dah ader baby..kire aku nie antara terawal..kalau yg ader pun samaada tak bf ataupun tak kongsi citer sgt.. yer la kalau nak dikire kat opis aku time tu... mana la ramai yg seangkatan dgn aku.. samada dah pangkat kakak (anak dah besar) ataupun makcik2 ataupun yang bujang lagi.. so mmg takde langsung pengetahuan psl nie..

bile bersalin kat sjmc (3 hari).. tiap2 hari ada sorang caunselor laktasi datang blk aku nak tunjukkan cara bf yang betul.. time tu banyak betul alasan aku.. contohnye baby takde dah tido..dah hantar ke nursery..ataupun aku yang tido.. kesian jugak kat india tu.. bersabar betul dia.. 1 hari ada la dlm 3 kali dia dtg.. pastu dia siap bagi extention dia suh call kalau baby dah ready.. sebenonye bukan ape.. aku malu..yer la first baby kan.. nak pegang baby pun terkial2..apetah lagi nak tunjuk bf dpn org lain.. padahal mmg aku ade bf dini masa tu.. cuma tak byk la.. dia kan kecik lagi masa tu..minum skit je dah tido..hehehe..kiut

bila dalam pantang pun aku terus bf dini..cuma masa tu aku campo2 dgn susu botol (kurang pengetahuan).. sib baik la dini tak kisah.. dia nak aje mana2 pun... selalunya aku akan bf dia siang.. mlm lak aku bg susu formula sbb tak larat nak riba (tak berani tak bf sambil baring, sbb ade kes time aku bersalin tu kawan kakak aku tertido/terhempap atas baby yang sedang nyusu,dan baby tu meninggal)..jadi solutionnya aku bagi susu formula waktu malam dan bf waktu siang... sampai la dini 3 bulan.. lepas aku dah start keje balik sebulan, tiba2 kena pulak gi teambuilding kat ttc taiping seminggu.. masa tu susu aku dah start mengering.. sbb dah takde demand.. supply pun kurang.. dan bila balik kl mmg dah takde susu..setakat tu saja la proses bf aku..

masa tu aku mmg agak susah nak pump susu kat opis.. sbb opis aku tu ramai lelaki (boleh tahan kecoh)..pastu tak ada surau khas..surau besar di ground floor.. takkan nak turun pump kat bawah.. peti ais pulak di common pantry..org2 laki tu suke bukak tutup..aku malu nak letak sbb aku sorang je.. so solutionnye aku tak pump di opis..

******************************
kesedaran aku bf ni naik semula bila aku ke umah sorang member nie nak tgk baby die.. time tu dini dah setahun lebih.. aku tgk kat dlm freezer dia..penuh dengan stok susu.. masa tu aku dgn kawan2 lain tekejut habis.. ape tu? dadih ke? banyaknye.. bayangkan la freezer peti ais besar tu penuh dgn bekas2 dadih tu.. pastu kat bahagian bawah pun ada.. rupanya tu semua stok susu yang dia pump utk dihantar ke umah baby sitter dia.. beruntung nye anak dia.. dia kata mmg dia exclusively bf baby dia..langsung tak pakai susu formula.. dia pakai pump medela harmony.. pump di opis.. pastu simpan dlm bekas dadih tu. (beli kat carrefour)..masa tu aku mmg berkobar habis nak bf kalau dah ada baby baru nnt..(masa tu blm pregnant)... banyak jugak la tips yang member aku ajarkan.. contohnye dia akan labelkan ikut tarikh..kalau tak sempat dia akan colorkan/ataupun susun susu ikut masa pump..so dia boleh tau mana susu yang dah lama atau baru..takde la bercampo2 nnt tak perasan pulak mana yang lama.. sbb susu yg letak dlm freezer boleh tahan 6 bulan.. kalau dah rasa mcm lama.. dia akan letak kat bahagian bawah utk dicairkan.. mcm tu la lebih kurang.. 1 container tu boleh muat 3 oz.. tapi mmg best betul la tgk stok2 dia.. (aku tak pernah tgk sbl nie)... sampai sekarang pun (anak dia dah setahun lebih) dia stil exclusively bf..katanya kalau nak elakkan breast cancer, bf lah melebihi 9 bulan.. selain dari tu banyak lagi kelebihan bf nie.. antaranya anak sihat..jarang dijangkiti penyakit atau demam2.. dan badan si ibu pun boleh maintain..hehe

**************************
sekarang nie bila tgh pregnant 4 bulan..ader sorang lagi member aku yang pregnant jugak dah 7 bulan.. Ya Allah ..moga2 aku dimurahkan rezeki dan dipermudahkan niat aku utk menyusu baby ku selama yang mungkin... untuk pengetahuan semua sejak aku berpindah tempat dan unit.. partition aku nie sebelah je surau pompuan dan mmg privacy utk pump..peti ais pulak di sebelah surau tu.. moga dipermudahkan...

***************************

Bila baca blog farrah aiza.. timbul balik semangat nak survey bp yang effective.. (sbl nie aku pakai yg kurang effective).. kali nie hubby dah janji nak belikan bp yang mana aku nak tak kisah la mahal skit.. (agaknya dia tau aku rasa bersalah tak bf dini lama2 dulu)... so survey punya survey.. dan hasil aku bertanya yang berpengalaman.. aku rasa dah decide kot nak beli Set medela harmony working mom D..dapat cooler beg dan bottle sekali.. harganya RM470..dapat beg sekali.. nie aku ambik dari site Rita Rahayu.penasihat laktasi kat Pa&Ma tu.. boleh refer site yang farra bagi nie..http://www.momslittleones.com/.. insyaAllah nnt nak beli.. tapi nak tunggu baby fair kat Midvalley 1 Sept nie..nak buat comparison harga.. betul ke tarikh tu? kena confirm balik nie..

****************************

masa aku survey2 tu.. banyak jugak yang aku tak tau..contohnya apa kelebihan manual dan elektronik.. haaa kelebihannya.. kalau manual nie kita boleh adjust sendiri nak laju ke nak slow ke.. kire boleh control la..ramai yg cakap kalau elektronik punya agak slow dan bising.. lagi satu kurang flexible sbb kena ada power supply.. aku pernah tanya sorang senior nie dia dah pernah pakai 2 jenis pump medela.. 1 elektrik/battery satu lagi manual.. dia cakap manual mmg better.. lagi cepat.. kalau ada yang tanya beza antara avent dan medela.. hasil survey aku.. ramai ckp bezanya avent nie kena pakai botol avent jugak /size sama dgn avent.. (lebar)..sedangkan madela boleh pakai mana2 botol.. tu je kot...

6 comments on "kisah bf..."

Farra Da Smiley on 5:06 PM said...

Moga allah permudahkan, insyallah. Let’s us support BF!!

Hebat aa SJMC. My both hospitals dulu tak ajor apa2 pon. Sume usaha sendiri & kita yg kene maklumkan we want BF the baby.

Eh ada babyfair ker? Bestnyer!! Nnti confirm balik tarikh ek? Ade jual ape agaknyer. Rasa nak shopping barang baby lagi cam milk container, food container..eheh kalau murah ler

catatan i am nieta on 5:25 PM said...

farra: a'ah sjmc memang buat mcm tu... boleh dikatakan setiap 2 jam dia dtg bwk baby utk bf (selagi tak bf baby) contohnye lps deliver..kak nieta ngantuk sampai takleh bukak mata sbb ubat yg derang bagi dkt sgt dgn masa nak bersalin tu..so mengantuk tak hingat lepas tu.. sampaikan nurse byk kali bwk dini kat kak nieta & yg kesiannya dia terpaksa beberapa kali bwk masuk dini dlm nursery balik sbb risau kak nieta terlepas nak pegang dini time bf tu..bahaya..sebab takleh celik mata..ngantuk sangat..

adiksu on 1:54 PM said...

Assalamualaikum

nak nyampuk jugak...hehe not only SJMC, pantai pun support BF. Masa lepas deliver anisah dulu, once dah dibersihkan nurse trus bagi anisah utk disusukan. Lepas tu kene catit dalam table bila BF bb. So, now anisah dah 15mos, org still BF dia...alhamdulillah. Supply mmgla kekadang kurang kekadang lebih...itu cabaran namanya..:) So, mama dini, good luck. Farah pun...goodluck...ek.. still early to stop BF tau.. :)Another tip to ensure milk supply is... jaga pemakanan.. dont skip meals... and be happy alwitz... skian...wassalam

Anonymous said...

bagus bagus. kena ada azam yang kuat. frankly i gave up sbb iman jd terlalu attach. camno nak bergerak kalo mulut dia dok melekat je. balik keje je, dlm keta lagi dia dah cari sampailahhh kat rumah. takmo renggang2. suami akak naik tensen. si kakak terasa hati, asik merajuk. iman lak kalo tak dpt dia pun melalak tak renti2. so diberhentikan... apa2 hal akak harap nieta nanti dipermudahkan. insyaAllah.

catatan i am nieta on 4:07 PM said...

adiksu & ummi :
thank you somuch for the support :)

Anonymous said...

This is very interesting site... » »

Archive

 

:: {^_~} catatan mama :: v1 Copyright 2008 Fashionholic Designed by Ipiet Templates Supported by Tadpole's Notez