Wednesday, August 4, 2010

Tetralogi Laskar Pelangi..hebat!!!


Kisah bermula apabila disyorkan seorang rakan utk membaca novel Laskar Pelangi ni..dia syorkan aku masukkan sekali ketiga2 senarai buku (ketika itu) Laskar Pelangi, Sang Pemimpi & Edensor dalam wishlist ke Pesta Buku.. tapi amatlah kecewanya bila dapat tau Laskar Pelangi dan Sang Pemimpi dah habis.. yang tinggal hanya la Edensor.. laris sungguh kan.. utk mengubat kekecewaan..kubeli juga Edensor tu dengan harapan nnt boleh cari dua lagi yg awal dan sepatutnya dibaca dulu.. kisahnya ada di post yang ini.

Daku memang kagum dengan kegigihan dan kesusahan rakyat Pulau Belitong..sungguh jauh berbeza dengan di tempat kita kan.. Pelbagai rencah digarap oleh penulis kreatif yang tidak lokek berkongsi pengalaman ini.. Andrea Hirata.. Dalam Buku Sang Pemimpi buatku tertawa sorang2 bila baca sejarah bagaimana nama penulis Andrea wujud.. dan tak sangka pula beliau dapat bertemu dengan Andrea sebenar (punca nama ini) jauh di Eropah..sungguh kagum dan terharu bila baca pengalaman2 Ikal & Arai di Eropah..kisah bagaimana Ikal dan Arai boleh berjaya daripada sekolah di ulu nun jauh di Pulau Belitong ke Universiti di Jakarta dan seterusnya peringkat Master di Eropah..

tak sangka kan mimpi mereka menjadi kenyataan apabila dua2 berjaya ke Sorbone University, Perancis.. mmg patut kisah hidupnya dinovelkan.. kalau tak dinovelkan pun dah mmg nampak seperti kisah novel..luar biasa.. siapa sangka ada yang kaya dengan pengalaman spt ini… pengalaman mengembara di Eropah..menghadapi kekerasan dan kezaliman sesetengah kaum di Eropah..hanya menelan daun2 pohon ceri kerana kehabisan duit..meredah salji buat pertama kali sampai di negara orang hanya kerana sedikit masalah komunikasi..sampai berdarah2 hidung dan hampir membeku.. hebat..

Walaupun aku tak pernah ke sana.. tapi bila membaca tetralogi ni terasa seperti aku berada bersama-sama mereka menjadi salah satu watak di dlm novel.. sekalung tahniah buat saudara Andrea Hirata kerana berjaya membuat aku berpaling drp penulis2 novel yang lain (mendahulukan buku beliau).. maaf ya buku2 yg masih pending di rak.. anda semua yang terbaik.. sbb tu anda berada di situ.. akan ku lunaskan hutang2 ku utk habiskan ‘pending’ tu selepas selesai Maryamah Kapov nanti…

Daku dah habis baca Edensor.. terus bergegas cari sambungan dan finale utk kisah hidup ikal ini dalam Maryamah Kapov (baru ku tau ada 4 rupanya)..belum habis baca..dengan harapan tiada sad ending pleaseeee…semoga Ikal berjaya bertemu dengan A Ling dan berjaya membahagiakan keluarga di Belitong.. Arai pun semoga berjaya memenangi hati Zakiah..

Bertahun2 di Negara orang..jauh beribu batu.. kecantikan gadis2 Eropah tetap tidak berjaya melunturkan hasrat hati mereka.. hebatt sungguh..






























































0 comments on "Tetralogi Laskar Pelangi..hebat!!!"

Archive

 

:: {^_~} catatan mama :: v1 Copyright 2008 Fashionholic Designed by Ipiet Templates Supported by Tadpole's Notez